2016. december 26., hétfő

Nagy benga pasizokni és tubular bind off

Megdolgoztam a sógorom karácsonyi ajándékával rendesen. Megint beleszaladtam abba, hogy egy naaagyméretű zoknit hiába láncolok le nagyon lazán, a boka és a lábfej találkozásánál akkor se fog átférni, vagy ha igen, akkor ronda lesz, ld. Jeny's surprisingly bind off, amit már csak meglepően ronda leláncolásnak hívok.

Kipróbáltam én mindent, de a tubular bind offtól  - ami a csőkötéses kezdésnek megfelelő leláncolás, de most hogy hívjam? csőleláncolásnak?  - eléggé ódzkodtam, mert tartottam tőle, hogy sokat kell vele vacakolni.

De amikor már minden kötél szakadt - például a La Mason Rililie oldalán található Increase Bind Off is rondának bizonyult, de nem kicsit - , akkor feladtam, sóhajtottam, kerestem tutorialt, és nekiálltam.
1) A 2x2-es borda átrendezése 1x1-es bordává.
2) Első előkészítő kör: 1 lekötött sima, 1 átemelt fordított, elöl vezetett szállal.
3) Második előkészítő kör: 1 átemelt szem hátul vezetett szállal, 1 lekötött fordított.
4) A szemek átrendezése 2 tűre: simák elöl, fordítottak hátul.
5) A két tű szemeit kitchener stitchcsel összedolgozni.
"Mindössze" ennyi az egész :-D

Az első kísérletnél láttam, hogy OK, ez jól néz ki, meg rugalmas is, de a felhúzáspróbán nem ment át. Nagyon káromkodtam, mert kitchener stitchet bontani ordenáré nagy szívás, de ha már azt visszaszedtem, igazából inkább lebontottam a szemek átrendezése előtti sorig, és a következő módosításokat alkalmaztam:
1) Az átrendezést nemcsak a szemek egyszerű átmozgatásával, hanem kötés közben - tulajdonképpen segédtű nélküli csavarásokkal - végeztem, mégpedig fél számmal nagyobb (3 mm-es) tűvel.
2) A két előkészítő sorban is maradtam a nagyobb tűnél, és különösen ügyeltem, hogy a vezetett szálat véletlenül se húzzam feszesre az átemeléseknél.
3) A kitchener stitch esetében már korábban se húztam meg a varráshoz használt szálat, csak szépen egyenesen elvezettem a rendeltetési helyére. Most még egy kicsit ennél is lazábbra hagytam.
Az esztétikumnak - mondjuk úgy - nem használt (bár így is SOKKAL szebb, egyenletesebb és profibb látványt nyújt, mint Jeny rugalmas leláncolása), viszont cserébe akadálytalanul fel lehet húzni, és nem fodrozódik hülyén még levéve sem.

Felvéve pedig így mutat a tulajdonoson:

Minta: Amy Lee zokni (ingyenes)
Fonal: kézzel festett zoknifonal Ninától
: általában 2,5 mm, a leláncoláshoz viszont 3 mm

Az okosságok forrása:

2 megjegyzés:

  1. Nagyon jó! Ügyes vagy!
    Csodálom a zoknikötőket: amikor én ilyesmivel kísérleteztem, az egyik az még jó volt, de a párját már nem sikerült ugyanolyanra megkötnöm, abba is hagytam az egész próbálkozást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha netán kedved támad újra megpróbálkozni vele, akkor próbád meg, hogy egyszerre kötöd a kettőt egy damilos körkötőtűn. Kell vele szüttyögni, de szerintem megéri (nekem pl nem is az szokott lenni a problémám, hogy nem ugyanolyan a kettő, hanem hogy el se készül a második).

      Törlés